x
A weboldalon cookie-kat használunk a felhasználói élmények javítása érdekében. Több infó: Adatvédelmi Nyilatkozat.
Termékek Menü
+36 30 360 3167

Jótállás

Jótállás fennállhat szerződés alapján, de egyes termékek, árucikkek esetén jogszabályon alapul a kötelező jótállás (amit sokan garanciának hívnak). Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról a 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet rendelkezik. A hatályos jogszabályok szerint a jótállás kötelezettsége, valamint az alkatrészellátási felelősség a termék forgalmazóját terheli. Az igény érvényesítéshez a jótállási jegy, de ennek hiányában a vásárláskor kapott bizonylat is elég a jótállási eljárás megindításához. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a fogyasztó részére történő átadásának elmaradása nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét.

Mikor mentesül a vállalkozás a jótállási kötelezettsége alól? A vállalkozás jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.

Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet a jogosult, egyébként viszont a Vásárlót a jótállásból fakadó jogok az 1. és a 2. pontban meghatározott jogosultságoktól függetlenül megilletik. Jótállás esetén a fogyasztót ugyanazon jogok illetik meg, mint szavatosság esetén.

A 151/2003 (IX.22.) Korm rendelet, valamint annak mellékletében felsorolt esetekben a terméknek a fogyasztó részére történő értékesítés napjától számított egy évig (365 nap) jótállást biztosít a kereskedő. Ezen időszak alatt fogyasztó jogosult a rendeltetésszerű használat és karbantartás ellenére bekövetkezett meghibásodás esetén elsősorban a hiba kijavítását, ha az nem lehetséges cserét esetleg árleszállítást kérni. Jogvita esetén fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi kamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti. Fogyasztónak csak a természetes személy minősül. Nem minősülnek jótállási hibának a természetes elhasználódásból eredő kopások. Az elhasználódott alkatrészek cseréje jótállási időn belül sem ingyenes.

Nem érvényesíthető a jótállás:
 ha a meghibásodást a nem rendeltetésszerű használat okozta
 ha a meghibásodást a karbantartás elmulasztása okozta
 ha a terméket szakszerűtlenül, vagy illetéktelenek javították
 ha nem tartotta be a kezelési útmutatás előírásait, nem megfelelő karbantartási anyagokat használt
 ha a gyártási szám nem egyezik meg a jótállási jegyen szereplő számmal
 ha a meghibásodást helytelen szállítás, tárolás, elemi kár, külső mechanikai és/vagy vegyi hatás okozta.

A fenti okokból meghibásodott termék javítási költsége a jótállási időtartamon belül is a fogyasztót terheli! A rendeltetésellenes (szabálytalan) használat elkerülése céljából minden termékhez használati (kezelési) útmutatót mellékelünk. A jótállás érvényesítéséhez a szabályosan kitöltött jótállási jegy, annak elvesztése esetén a számla bemutatása szükséges.

A készülékekre a jótállást a megadott időtartamon belül a gyártó biztosítja, a kereskedőn keresztül. A jótállási idő a végfelhasználónak történő eladáskor indul. A készülék garanciális szervizbe eljuttatása a készülék tulajdonosát/üzemeltetőjét terheli, a visszajuttatás a szervizt. 

Motorola típusú termékekre a gyártók az importőrön keresztül 12 hónap jótállást vállalnak egységesen.

Mennyi ideig kötelező az alkatrész utánpótlás?

Az új PTK szerint a kötelező szavatosság idejéig, ami két év, vagy ha a gyári jótállás ennél hosszabb, akkor ezen időpontig.

További információk a jótállással kapcsolatban az ÁSZF-ben találhatók.